Проведений у 4-Б класі Онуфріївської загальноосвітньої школи
Вчитель: Доценко Наталія Володимирівна
Мета. Ознайомити учнів із біографією В. О. Сухомлинського; формувати уявлення про доброту, чуйність і уважність; вчити спостерігати, робити висновки; розвивати монологічне та діалогічне мовлення; виховувати любов до батьків, до рідного краю, до праці.
Хід уроку
Вступне слово вчителя.
- Жив на світі педагог, учений, письменник Василь Олександрович Сухомлинський. Він дуже любив дітей і написав для них багато-багато оповідань та казок про ласкаве сонечко та м'яку травичку, про працелюбних мурашок і веселого метелика, про зайчика-хвалька та півника голосистого, про ласкаві мамині руки і добру бабусю.
Він писав казки про доброту, бо сам був доброю людиною і дуже хотів, щоб ви, діти, виросли добрими, чуйними, працьовитими, щоб мали тата і маму, рідну домівку нашу велику прекрасну і Батьківщину з її широкими лугами, густими лісами, безмежними ланами.
Сьогодні ми свій урок присвячуємо творчості В.О. Сухомлинського, і його тема - «Людина починається з добра» - за творами цього письменника.
Ведуча.Відкриваємо першу сторінку нашого усного журналу «Біографія В.О. Сухомлинського».
Народився В.О. Сухомлинський 29 вересні 1918 р. в селі Василівка Онуфріївського району, Кіровоградської області у незаможній сім'ї. До революції батько Олександр Омелянович Сухомлинський працював за наймом як столяр і тесляр у поміщиків та окремих селянських господарствах. Мати - Оксана Юдівна, в колгоспі працювала. В їхній сім'ї, крім Василя, ще було троє дітей - Іван, Сергій ті Меланія. Всі вони стали вчителями.
Закінчивши навчання в семирічній школі, де був одним з найкращих учнів, улітку 1934 р. вступив до Кременчуцького педагогічного інституту і став студентом факультету мови і літератури, але через хворобу у 1935 р. припинив навчання у ВУЗІ і сімнадцятирічним юнаком розпочав свою роботу педагогічну.
Протягом 1935-1938 рр. він викладає українську мову і літературу у школі. Потім продовжує навчання у Полтавському педагогічному інституті(заочно). У 1941 р. був призваний до лав Радянської Армії.
У 1942 р. був тяжко поранений. У 1942-1944 рр. працює вчителем і директором середньої школи російської мови і літератури у селищі Ува Удмурдської АРСР.
Навесні 1944 р. повернувся з дружиною до України, на свою Батьківщину, в Онуфріївський район. Працює чотири роки завідувачем районного відділу освіти.
А 1948 р. за власним проханням стає директором Павлиської середньої школи. Цією школою він керував до кінця свого життя. 23 роки життя в Павлиші стали найпліднішими.
На найвищий щабель своєї творчості В. Сухомлинський піднявся у 60-і роки. Саме в ці роки він написав свої найкращі книжки, статті, художні твори для дітей.
Не раз був нагороджений орденами і медалями за свою плідну працю.
2 вересня 1970 р. перестало битися серце.О. Сухомлинського. Він прожив 52 роки. Але фізична смерть на поклала край життю його творчих надбань. І тому ми сьогодні зупинимось на одній зі сходинок багатогранної творчості вчителя-педагога В.О. Сухомлинського.
Ведуча.Відкриваємо другу сторінку нашого журналу «Будь добрим і чуйним до людей».
Вчитель.Зараз я вам загадаю загадки, відгадки будуть головними героями творів, які зараз ви почуєте.
Гострі кігті має -
В подушки ховає,
Лазить на все плотик,
А зоветься...(котик).
Пара довгих вушок,
Сіренький кожушок,
Скорий побігайчик,
А зоветься...(зайчик).
В лісі є чудовий кравець:
Шиє звірям він обнови.
Для ведмедів - кожушки,
Для лисички - сорочки,
Для куничок - рукавички,
А для білочок - спіднички.
Зайцю - валянки на лапки,
І собі пошив піджак,
Кравець хто такий?(їжак)
Казка«Як здивувався Мурко» ( «Чиста криниця»).
-Чому Мурко здивувався? Чи правильний його вчинок?
Казка «Зайчик і горобина»(«Чиста криниця»).
-Хто в цій казці пожалів зайчика?
- Чого навчає казка ця вас?
Казка «Іжачок»( «Гаряча квітка».).
- Чи був добрим їжачок? Чому ви вирішили так?
Вчитель.От ми повинні запам'ятати, добра людина що потрібна всім.
Ведуча.Третьою сторінкою нашого журналу є «Поважай та шануй батька й матір».
Ведуча Інсценівка перша «Образливе слово»(В.О. Сухомлинський «Пшеничний колосок»).
-Який поганий вчинок син зробив?
-Як треба поводитися з батьками?
Ведуча.Інсценівка друга «Яблуко в осінньому саду»(В.О. Сухомлинський «Чиста криниця».)
- Чи дівчатка любили свою маму?
- З чого це видно?
Вчитель. А тепер послухайте казку про любов семи дочок до своєї матері.(Діти читають казку в особах «Сьома дочка» з «Чистої криниці»).
-Яка з семи дочок найбільше любила свою маму? Чому ви так думаєте?
Ведуча.Перегортаємо четверту сторінку нашого усного журналу «Без праці не можна жити чесно».
Казка«Як ховрашок землю орав і пшеницю сіяв»(«Чиста криниця»).
-Чи можна називати ховрашка працьовитим?
Казка«Борщ із скибкою свіжого хліба»(«Чиста криниця»).
-Чому був ледареві борщ несмачний?
- Що йому порадила мати?
Казка «Чому мама так хвалить?»( «Пшеничний колосок»).
-Що не зрозуміла дівчинка?
- Чому її мама хвалила?
Ведуча.Відкриваємо п'яту сторінку нашого журналу «Люби рідний край і все, що тебе оточує».
Вчитель. Послухайте вірш «Журавлі» за мотивами казки В.О. Сухомлинського «Що найтяжче журавлям».
1-а учениця.
Сумують, тужать журавлі
В осіннім небі батьківщини,
Бо їх від землі рідної
Женуть морози й хуртовини.
2-а учениця.
Але ж чого їм сумувать?
Летять вони до сонця, літа,
Привітно зустрічать будуть
їх теплий Ніл, яскраві квіти.
3-я учениця.
А може, тяжкая, дорога
Лякає наших журавлів?
Ні, зовсім інша в них тривога,
Тому вони такі сумні.
4-а учениця.
Найтяжче їм жити далеко
В чужій, нерідній стороні
І за берізками тужити,
Чекаючи весняних днів.
Вчитель.Послухайте казку «Лелеки прилетіли»(«Чиста криниця»).
-Чому бабуся сказала, що лелека - сонячний птах?
- Як лелеки прощаються зі своєю батьківщиною?
Отже, ми теж повинні любити свій край і свою рідну домівку.
Вчитель.А тепер таку пограємо у гру: «Хто швидше складе прислів'я(групова робота).
1. Хто бажає людям добра, той і має собі.
2. Шануй батька й неньку, то буде тобі скрізь гладенько.
3. Праця чоловіка годує, а лінь — марнує.
4. Люби, шануй природу, то навкруг побачиш вроду.
(Роздати прислів'я чотирьом групам учнів).
- До якої зі сторінок усного журналу відноситься кожне з поданих прислів'їв?
Скласти, прочитати і пояснити їхнє значення.
Ведуча.Перегортаємо останню сторінку усного журналу «На твою книжкову полицю».
Надаємо слово бібліотекарю.
Бібліотекар.Казки - це дитинство людства і його мудрість. Читайте і слухайте казки, легенди, пісні, прислів'я, приказки. Вивчайте казки, переказуйте. Нехай вони ідуть по світу, нехай живуть серед нас і після нас, хай виховують синів і дочок нашої землі, нашого народу, вчать, як треба жити по правді.(Ознайомлює учнів з книгами Сухомлинського).
Вчитель.Так, людина починається з добра - до батька й матері, дідуся і бабусі, до рідної землі, до рослин і тварин. Добро — найголовніша риса характеру кожної людини. Отож, вам моє побажання: щоб краплину людської доброти ви пронесли через усе своє життя, щоб зло покинуло вашу душу, а натомість щоб в ній завжди панувало добро і совість. Недаремно кажуть, що людина починається з добра.
Вчитель.Послухайте вірш Григорія Орла «Шана педагогу-творцю».
1-й учень.
Хто він - педагог-творець?
Вересень квіти зібрав
Скрізь, де вони пломеніли,
Тихо пройшов і поклав
їх на високій могилі.
2-й учень.
В ній лежить Сухомлинський -
Народний Вчитель по праву.
Як нам його не любить?!
Він наша гордість і слава.
3-й учень.
Вчитель, і герой поет,
З серцем палаючим Данко,
Справжній поет-гуманіст
Щастя творив до останку.
4-й учень.
Світлі ідеї його
Вічні, як води Дніпрові,
Наш видатний педагог
Повен добра і любові.
5-й учень.
Дітям життя присвятив,
Все їм віддав без вагання.
Він їх безмежно любив,
Знав їх сердець поривання.
6-й учень.
В спадщину нам залишив
Чисті джерела науки.
Нас з тих джерел напоїв
Духом надмірно високим.
7-й учень.
Він назавжди залишив
Після себе слід у світі,
Слід той не зможуть змести
Сиві і славні століття.
8-й учень.
Шану віддає творцю
Юних творців покоління,
Як в Сухомлинського, є
В нього і талант горіння.
9-й учень.
В школах дитинство дзвенить
Щастям яскравим, як спалах,
Вересень тихо бринить
Росами в травах срібними.
Вчитель.Ось і закінчилася наша усна подорож у казкову країну, яку створив В.О. Сухомлинський. Вам моє побажання: читайте, слухайте його твори та пам'ятайте про великого педагога.
Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.