/Files/images/SAM_0795.JPG

Усний журнал «ЛЮДИНА ПОЧИНАЄТЬСЯ З ДОБРА» за творами В.О.Сухомлинського

Проведений у 4-Б класі Онуфріївської загальноосвітньої школи

Вчитель: Доценко Наталія Володимирівна

Мета. Ознайомити учнів із біографією В. О. Сухомлинського; формувати уявлення про доброту, чуйність і уважність; вчити спостерігати, робити висновки; розвивати монологічне та діалогічне мовлення; виховувати любов до батьків, до рідного краю, до праці.

Хід уроку

Вступне слово вчителя.

- Жив на світі педагог, учений, письменник Василь Олександрович Сухомлинський. Він дуже любив дітей і написав для них багато-багато оповідань та казок про ласкаве сонечко та м'яку травичку, про працелюбних мурашок і веселого метелика, про зайчика-хвалька та півника голосистого, про ласкаві мамині руки і добру бабусю.

Він писав казки про доброту, бо сам був доброю людиною і дуже хотів, щоб ви, діти, виросли добрими, чуйними, працьовитими, щоб мали тата і маму, рідну домівку нашу велику прекрасну і Батьківщину з її широкими лугами, густими лісами, безмежними ланами.

Сьогодні ми свій урок присвячуємо творчості В.О. Сухомлинського, і його тема - «Людина починається з добра» - за творами цього письменника.

Ведуча.Відкриваємо першу сторінку нашого усного журналу «Біографія В.О. Сухомлинського».

Народився В.О. Сухомлинський 29 вересні 1918 р. в селі Василівка Онуфріївського району, Кіровоградської області у незаможній сім'ї. До революції батько Олександр Омелянович Сухомлинський працював за наймом як столяр і тесляр у поміщиків та окремих селянських господарствах. Мати - Оксана Юдівна, в колгоспі працювала. В їхній сім'ї, крім Василя, ще було троє дітей - Іван, Сергій ті Меланія. Всі вони стали вчителями.

Закінчивши навчання в семирічній школі, де був одним з найкращих учнів, улітку 1934 р. вступив до Кременчуцького педагогічного інституту і став студентом факультету мови і літератури, але через хворобу у 1935 р. припинив навчання у ВУЗІ і сімнадцятирічним юнаком розпочав свою роботу педагогічну.

Протягом 1935-1938 рр. він викладає українську мову і літературу у школі. Потім продовжує навчання у Полтавському педагогічному інституті(заочно). У 1941 р. був призваний до лав Радянської Армії.

У 1942 р. був тяжко поранений. У 1942-1944 рр. працює вчителем і директором середньої школи російської мови і літератури у селищі Ува Удмурдської АРСР.

Навесні 1944 р. повернувся з дружиною до України, на свою Батьківщину, в Онуфріївський район. Працює чотири роки завідувачем районного відділу освіти.

А 1948 р. за власним проханням стає директором Павлиської середньої школи. Цією школою він керував до кінця свого життя. 23 роки життя в Павлиші стали найпліднішими.

На найвищий щабель своєї творчості В. Сухомлинський піднявся у 60-і роки. Саме в ці роки він написав свої найкращі книжки, статті, художні твори для дітей.

Не раз був нагороджений орденами і медалями за свою плідну працю.

2 вересня 1970 р. перестало битися серце.О. Сухомлинського. Він прожив 52 роки. Але фізична смерть на поклала край життю його творчих надбань. І тому ми сьогодні зупинимось на одній зі сходинок багатогранної творчості вчителя-педагога В.О. Сухомлинського.

Ведуча.Відкриваємо другу сторінку нашого журналу «Будь добрим і чуйним до людей».

/Files/images/SAM_0791.JPG

Вчитель.Зараз я вам загадаю загадки, відгадки будуть головними героями творів, які зараз ви почуєте.

Гострі кігті має -

В подушки ховає,

Лазить на все плотик,

А зоветься...(котик).

Пара довгих вушок,

Сіренький кожушок,

Скорий побігайчик,

А зоветься...(зайчик).

В лісі є чудовий кравець:

Шиє звірям він обнови.

Для ведмедів - кожушки,

Для лисички - сорочки,

Для куничок - рукавички,

А для білочок - спіднички.

Зайцю - валянки на лапки,

І собі пошив піджак,

Кравець хто такий?(їжак)

Казка«Як здивувався Мурко» ( «Чиста криниця»).

-Чому Мурко здивувався? Чи правильний його вчинок?

Казка «Зайчик і горобина»(«Чиста криниця»).

-Хто в цій казці пожалів зайчика?

- Чого навчає казка ця вас?

Казка «Іжачок»( «Гаряча квітка».).

- Чи був добрим їжачок? Чому ви вирішили так?

Вчитель.От ми повинні запам'ятати, добра людина що потрібна всім.

Ведуча.Третьою сторінкою нашого журналу є «Поважай та шануй батька й матір».

Ведуча Інсценівка перша «Образливе слово»(В.О. Сухомлинський «Пшеничний колосок»).

-Який поганий вчинок син зробив?

-Як треба поводитися з батьками?

Ведуча.Інсценівка друга «Яблуко в осінньому саду»(В.О. Сухомлинський «Чиста криниця».)

- Чи дівчатка любили свою маму?

- З чого це видно?

Вчитель. А тепер послухайте казку про любов семи дочок до своєї матері.(Діти читають казку в особах «Сьома дочка» з «Чистої криниці»).

-Яка з семи дочок найбільше любила свою маму? Чому ви так думаєте?

Ведуча.Перегортаємо четверту сторінку нашого усного журналу «Без праці не можна жити чесно».

Казка«Як ховрашок землю орав і пшеницю сіяв»(«Чиста криниця»).

-Чи можна називати ховрашка працьовитим?

Казка«Борщ із скибкою свіжого хліба»(«Чиста криниця»).

-Чому був ледареві борщ несмачний?

- Що йому порадила мати?

Казка «Чому мама так хвалить?»( «Пшеничний колосок»).

-Що не зрозуміла дівчинка?

- Чому її мама хвалила?

Ведуча.Відкриваємо п'яту сторінку нашого журналу «Люби рідний край і все, що тебе оточує».

Вчитель. Послухайте вірш «Журавлі» за мотивами казки В.О. Сухомлинського «Що найтяжче журавлям».

/Files/images/SAM_0795.JPG

1-а учениця.

Сумують, тужать журавлі

В осіннім небі батьківщини,

Бо їх від землі рідної

Женуть морози й хуртовини.

2-а учениця.

Але ж чого їм сумувать?

Летять вони до сонця, літа,

Привітно зустрічать будуть

їх теплий Ніл, яскраві квіти.

3-я учениця.

А може, тяжкая, дорога

Лякає наших журавлів?

Ні, зовсім інша в них тривога,

Тому вони такі сумні.

4-а учениця.

Найтяжче їм жити далеко

В чужій, нерідній стороні

І за берізками тужити,

Чекаючи весняних днів.

Вчитель.Послухайте казку «Лелеки прилетіли»(«Чиста криниця»).

-Чому бабуся сказала, що лелека - сонячний птах?

- Як лелеки прощаються зі своєю батьківщиною?

Отже, ми теж повинні любити свій край і свою рідну домівку.

Вчитель.А тепер таку пограємо у гру: «Хто швидше складе прислів'я(групова робота).

1. Хто бажає людям добра, той і має собі.

2. Шануй батька й неньку, то буде тобі скрізь гладенько.

3. Праця чоловіка годує, а лінь — марнує.

4. Люби, шануй природу, то навкруг побачиш вроду.

(Роздати прислів'я чотирьом групам учнів).

- До якої зі сторінок усного журналу відноситься кожне з поданих прислів'їв?

Скласти, прочитати і пояснити їхнє значення.

Ведуча.Перегортаємо останню сторінку усного журналу «На твою книжкову полицю».

Надаємо слово бібліотекарю.

Бібліотекар.Казки - це дитинство людства і його мудрість. Читайте і слухайте казки, легенди, пісні, прислів'я, приказки. Вивчайте казки, переказуйте. Нехай вони ідуть по світу, нехай живуть серед нас і після нас, хай виховують синів і дочок нашої землі, нашого народу, вчать, як треба жити по правді.(Ознайомлює учнів з книгами Сухомлинського).

Вчитель.Так, людина починається з добра - до батька й матері, дідуся і бабусі, до рідної землі, до рослин і тварин. Добро — найголовніша риса характеру кожної людини. Отож, вам моє побажання: щоб краплину людської доброти ви пронесли через усе своє життя, щоб зло покинуло вашу душу, а натомість щоб в ній завжди панувало добро і совість. Недаремно кажуть, що людина починається з добра.

Вчитель.Послухайте вірш Григорія Орла «Шана педагогу-творцю».

1-й учень.

Хто він - педагог-творець?

Вересень квіти зібрав

Скрізь, де вони пломеніли,

Тихо пройшов і поклав

їх на високій могилі.

2-й учень.

В ній лежить Сухомлинський -

Народний Вчитель по праву.

Як нам його не любить?!

Він наша гордість і слава.

3-й учень.

Вчитель, і герой поет,

З серцем палаючим Данко,

Справжній поет-гуманіст

Щастя творив до останку.

4-й учень.

Світлі ідеї його

Вічні, як води Дніпрові,

Наш видатний педагог

Повен добра і любові.

5-й учень.

Дітям життя присвятив,

Все їм віддав без вагання.

Він їх безмежно любив,

Знав їх сердець поривання.

6-й учень.

В спадщину нам залишив

Чисті джерела науки.

Нас з тих джерел напоїв

Духом надмірно високим.

7-й учень.

Він назавжди залишив

Після себе слід у світі,

Слід той не зможуть змести

Сиві і славні століття.

8-й учень.

Шану віддає творцю

Юних творців покоління,

Як в Сухомлинського, є

В нього і талант горіння.

9-й учень.

В школах дитинство дзвенить

Щастям яскравим, як спалах,

Вересень тихо бринить

Росами в травах срібними.

Вчитель.Ось і закінчилася наша усна подорож у казкову країну, яку створив В.О. Сухомлинський. Вам моє побажання: читайте, слухайте його твори та пам'ятайте про великого педагога.

Кiлькiсть переглядiв: 149

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.